Værdigrundlag 

Skolens værdigrundlag er en praktisk fortolkning af skolens vedtægter. Læs dem herunder

Værdigrundlag for Videbæk Kristne Friskole

Maj 2024
Skolens værdigrundlag skal forstå som en fortolkning af skolens vedtægter i praksis.:

Videbæk Kristne Friskole er oprettet af en gruppe af forældre inden for folkekirken i 1976.
Skolen har til formål på evangelisk luthersk grundlag at drive skole med fokus på følgende værdier.

Den kristne skole, menneskesyn og holdninger

  • Det betyder, at VKF…
    • præsenterer kristendommen som verdens bedste tilbud.
    •  anser det for grundlæggende, at alle har lige stor værdi, er skabt og elsket af Gud.
    • udøver respekt for andres holdninger og meninger.
    • anser det som grundlæggende, at vi på skolen lærer at tilgive, udøve omsorg og have empati.
    • tilstræber, at der er sammenhæng mellem ord og handling.
    • tilstræber at danne en kultur, hvor alle er inkluderede i fællesskabet
    • forudsætter, at alle på skolen deltager i morgensang med fællessang, forkyndelse og bøn som en naturlig del af skolens hverdag.
    • har forkyndelsen som et naturligt element ved forældremøder, ture og særlige arrangementer på skolen.
    • er medlem af Foreningen af Kristne Friskoler
    • giver undervisning inden for børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
    • forbereder eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.

Undervisning, faglighed og kompetencer

  • Det betyder, at …
    • lærere og pædagoger er fagligt kompetente og brænder for deres undervisning.
    • vi på VKF samarbejder på tværs af faggrupper til gavn for barnets sociale, faglige og personlige udvikling.
    • VKF skaber rum for, at lærerne er fagligt opdaterede.
    • den enkelte elev udfordres fagligt og kreativt i forhold til egne ressourcer.
    • vi vil anvende undervisningsmetoder og –former, der fremmer den enkelte elevs læring.
    • eleverne ved, at læreren har ansvar for klasseledelsen og for at skabe et trygt miljø for læring.
    • lærere, pædagoger og elever udarbejder i fællesskab regler for samvær og udlever det i praksis
    • for at opnå et positivt læringsmiljø.
    • vi på VKF vil skabe nærværende og vedkommende undervisning med høj faglig kvalitet.
    • undervisningen relateres så vidt muligt til elevernes hverdag.
    • vi tager samfundet ind i skolen og skolen ud i samfundet.
    • undervisningen tilrettelægges med henblik på at eleverne kan gå til Folkeskolens

Afgangsprøve.

  • eleverne får indsigt i egne evner og lærer at udnytte disse.
  • vi underviser eleverne i at samarbejde
  • lærer og elever evaluerer løbende elevens udvikling gennem test, samtale og forældresamarbejde, så eleven udfordres både fagligt og socialt
  • der i skolens vedtægter §1, stk. 4 står følgende formulering: Skolen skal gennem undervisning i kristendom bibringe børnene et fyldigt kendskab til den bibelske åbenbaring, således Bibelens budskab og troværdighed på ingen måde drages i tvivl. Undervisningen skal være i overensstemmelse med den Evangelisk Lutherske bekendelse. Denne paragraf praktiseres efter sin ordlyd i skolens kristendomsundervisning.
  • skolens dagligdag og kultur er i alle spørgsmål og sager, der har med den enkeltes personlige overbevisning at gøre, båret af frihed og selvstændig refleksion i respekt for og hensynet til de andre. Dette gør sig også gældende i skolens kristendomsundervisning.

Relationer

På VkF indgår vi i en række forskellige relationer, som har stor betydning for elevernes trivsel.

Det betyder, at …

I relationen mellem barnet og den voksne ønsker vi, at…

  • se og høre eleven, så det bliver i stand til at se og høre andre i fællesskabet.
  • være opmærksomme på elevens adfærd, tale og kropssprog.
  • se eleven som værdifuld og guide til hensigtsmæssig adfærd.
  • være gode eksempler for hinanden, at stå ved egne fejl og tilgive.
  • give eleven mulighed for og plads til at reflektere over og ændre adfærd.

I relationen mellem ansatte ønsker vi, at…

  • dele den gode historie fra hverdagen med hinanden.
  • trække på hinandens viden og kompetencer
  • bidrage med ressourcer og bruge dem positivt i fællesskabet.

I relationen til forældre ønsker vi, at…

  • møde forældre med åbenhed og respekt – indbyde til dialog.
  • inddrage forældre til samarbejde om elevens og klassens trivsel.
  • lytte respektfuldt til hinandens synspunkter og oplevelser i forhold til eleven.

Skolen som en del af samfundet

  • Det betyder, at …
  • VKF deltager aktivt i lokalsamfundet og samarbejder med og gør brug af offentlige myndigheder.
  • VKF er en åben skole, der inviterer lokalsamfundet ind til skolens forskellige arrangementer.
  • VKF inddrager gæstelærere og lokale virksomheder i undervisningen.
  • eleverne bliver bevidste om, at der er pligter og rettigheder i samfundet.
  • vi lærer eleverne at passe på naturens ressourcer og miljøet.
  • vi gør eleverne bevidste om, at de har ansvar for eget liv og medansvar for andres liv.
  • vi underviser eleverne i demokrati og skaber forståelse for demokratiske værdier og ytringsfrihed.
  • vi på VKF har et aktivt elevråd.
  • vi ønsker i undervisningen, at eleverne møder andre kulturer, livsholdninger, samfundslag og minoriteter.
  • eleverne oplever, at de kan gøre en forskel.
  • eleverne oplever glæden ved at bidrage til fællesskabet.

Værdier – for livet

På VKF tror vi på, at vi er ”Altid allerede elsket”, at Gud elsker alle mennesker og vil frelse os gennem troen på Jesus. Vi anser det for grundlæggende, at alle har lige stor værdi, er skabt og elsket af Gud. 

Vi ønsker at dele liv og tro, og videregive kristendommens budskab med tro, håb og kærlighed, som et bærende element for den enkelte og for vores fælles kultur.