Trivselspolitik
På Videbæk Kristne Friskole er trivsel i højsædet. Vi arbejder målrettet på at skabe et trygt og inkluderende fællesskab, hvor alle børn mødes med respekt og forståelse. Vores klare antimobbestrategi sikrer, at vi handler hurtigt ved enhver form for mobning. For at det kan lykkes, er et tæt samarbejde med forældrene vigtigt for at sikre de bedste rammer for børnenes trivsel, både i skolen og udenfor.
Trivselspolitik på Videbæk Kristne Friskole
Trivselspolitik på Videbæk Kristne Friskole
Mobning – forebyggelse og handling
På Videbæk Kristne Friskole tror vi på, at alle har lige stor værdi og er skabt og elsket af Gud. Det er derfor afgørende for os, at både børn og voksne trives i et inkluderende fællesskab, hvor respekt og rummelighed er i fokus. Vi arbejder for at skabe de bedste rammer for læring og trivsel i overensstemmelse med skolens værdigrundlag.
Antimobbestrategi
Vi har en tydelig antimobbestrategi, som er tilgængelig både på skolens hjemmeside og intranet. Strategien drøftes ved forældremøder og indskrivningssamtaler, så både børn og forældre føler sig trygge ved at tage mobbeproblematikker op, hvis de opstår. Forebyggelse af mobning sker i tæt samarbejde mellem skolens personale og forældrene gennem arbejde med klassens sociale liv og forskellige trivselsinitiativer.
Hvad er mobning?
Mobning er systematisk udelukkelse eller forfølgelse af én person over længere tid, enten i skolemiljøet eller på digitale platforme. Mobning adskiller sig fra drillerier eller småkonflikter ved, at det er vedvarende og ikke stopper af sig selv.
Mobningens konsekvenser
Mobning kan have alvorlige konsekvenser både for mobbeofret og mobberen. Mobbeofre kan udvikle lavt selvværd og føle sig isolerede, mens mobberen kan fastholde uhensigtsmæssig adfærd, hvis ikke der gribes ind.
Afdækning af mobning
Enhver mistanke om mobning tages alvorligt. Det er et fælles ansvar mellem skole og hjem at afdække og håndtere mobning, og elevernes rolle i denne proces er vigtig. Drillerier stopper oftest af sig selv, men hvis noget udvikler sig til mobning, handler vi hurtigt.
Forældrenes rolle
Hvis I som forældre bliver opmærksomme på mobning eller mistanke herom, skal I straks kontakte skolens ledelse eller AKT-teamet. Selvom der er tvivl om, hvorvidt det er mobning, er vi altid klar til at drøfte situationen med jer.
Handlingsplan ved mobning
Når vi får kendskab til mobning, handler vi straks. Vi lytter til både offeret og mobberen og sørger for at stoppe mobningen. Ofte involveres klasselæreren, AKT-teamet og skolens ledelse, og vi inddrager forældrene på begge sider, når vi har et klart overblik over situationen.
Mobbeofret støttes gennem samtaler, og vi arbejder på at genopbygge elevens selvtillid og sociale relationer i klassen. Samtidig hjælpes mobberen med at ændre adfærd gennem vejledning og opfølgning.
Forebyggelse af mobning
Vi gør en aktiv indsats for at skabe sunde relationer og nedbryde usunde hierarkier i klasserne og på legepladsen. Der arbejdes med trivselstiltag som venskabsklasser, legepatruljer, sociale aktiviteter på tværs af årgangene, og der undervises forebyggende ud fra forskellige materialer i de tre afdelingerne – Fri for Mobberi, Vores skolefamilie og MOT.
Vi underviser også i brugen af sociale medier og deres etiske aspekter.
Forældrenes bidrag til forebyggelse
Forældrene spiller en vigtig rolle i børnenes trivsel, også uden for skolen. Tal med jeres barn om digital adfærd, involver jer i klassens sociale liv, og vær opmærksomme på mobning og krænkelser på sociale medier. Det er vigtigt, at forældre samarbejder, taler positivt om skolen, lærerne og klassekammeraterne, og griber hurtigt ind ved tegn på mobning.
Afrunding
Denne trivselspolitik er et vigtigt skridt i at forebygge mobning og sikre, at vi handler, når mobning opstår. Vi modtager gerne forslag til yderligere tiltag og opfordrer til, at vi som voksne taler sammen og deler erfaringer i arbejdet mod mobning. Det er vigtigt, at vi står sammen for at sikre alle børns trivsel – mobning kan ikke ties ihjel.
September 2024
Handleplan for mobning på Videbæk Kristne Friskole
Handleplan for mobning på Videbæk Kristne Friskole
Step 1: Hurtig reaktion og støtte
Når skolen modtager en henvendelse om mobning, handler vi straks. Mobbeofret vil blive mødt af erfarne voksne, som vil informere dem om, at skolen er opmærksom på situationen. Barnet får mulighed for at fortælle sin version og vil modtage den nødvendige støtte, mens mobningen standses. Denne proces ledes af tydelige voksne, som kan inkludere AKT (adfærd, kontakt, trivsel), klasselæreren, ledelsen eller SFO-personalet, afhængigt af klassetrin.
Tiltag:
- Der udarbejdes en handlingsplan med både kortsigtede og langsigtede mål.
- Mindst to af følgende involveres: klasselærer, AKT og ledelse. I indskolingen er SFO’en også en nøgleaktør.
- Mobbeofret støttes gennem samtaler i de første to uger, hvor enten klasselæreren, AKT-læreren eller ledelsen er til stede.
- Klassens dynamik omkring mobningen afdækkes gennem samtaler.
- Mobbeofrets forældre inddrages, når der er dannet et overblik over situationen, og de opfordres til at dele deres tanker om, hvordan deres barn bedst kan hjælpes.
- Mobberen mødes med voksne, der giver tydelig besked om, at mobningen skal stoppe øjeblikkeligt, og adfærden over for den mobbede skal ændres. Mobberens forældre inddrages også, så snart der er et klart billede af situationen.
Step 2: Genopbygning og forebyggelse
Efter mobningen er standset, er fokus på at hjælpe både mobbeofferet og mobberen videre.
Tiltag:
- Mobbeofret støttes gennem opfølgningssamtaler, hvor barnets fremskridt anerkendes. Dette fortsætter, indtil både skole og forældre vurderer, at barnet har opnået tilstrækkelig selvtillid og selvværd.
- Klasselæreren og AKT arbejder aktivt på at genoprette positive relationer omkring mobbeofret.
- Mobberen tilbydes redskaber og vejledning, så vedkommende kan ændre sin adfærd og lære at omgås andre på en positiv måde.
- Konfrontation mellem mobber og mobbeoffer sker kun, hvis både skole og hjem vurderer, at begge parter er klar til det.
- Klassemøder bruges ikke til at diskutere mobbesager, da dette kan legitimere det skete. Dog kan klassemøder med en voksen som facilitator være nyttige til at styrke klassens fællesskab og adressere eventuelle medløbere eller tavse tilskuere.
- Processen styres altid af en voksen, og elevernes konstruktive ideer og tanker inddrages for at skabe en positiv forandring.
Værdier – for livet
På VKF tror vi på, at vi er ”Altid allerede elsket”, at Gud elsker alle mennesker og vil frelse os gennem troen på Jesus. Vi anser det for grundlæggende, at alle har lige stor værdi, er skabt og elsket af Gud.
Vi ønsker at dele liv og tro, og videregive kristendommens budskab med tro, håb og kærlighed, som et bærende element for den enkelte og for vores fælles kultur.